" Omdat het beter kan ! "

Column Rene Klotz in Regio-Business: “Liever koffie dan leegstand”

liever-koffie-dan-leegstand

Liever koffie dan leegstand

Korte huurcontracten en daghoreca worden steeds belangrijker op de Nederlandse winkelmarkt. Ook in de grote steden van ons land zijn korte huurcontracten meer regel dan uitzondering. Daarnaast speelt daghoreca, mede door een lagere vraag van winkeliers, een steeds belangrijkere rol in winkelgebieden. Dit blijkt uit onderzoek van NVM Business naar de situatie op de winkelmarkt in tien grote Nederlandse winkelsteden.

Winkelaanbod grote steden neemt af Door een verhoogde vraag zagen de meeste grote steden van ons land (> 100.000 inwoners) het winkelaanbod in de eerste zes maanden van 2016 afnemen. De grote steden profiteerden van het herstel van de economie en zagen, mede door de grote interesse van (internationale) winkelketens, de door faillissement vrijgekomen winkels weer gevuld worden.

Verschil met middelgrote steden neemt toe Waar de grote steden profiteren van hun aantrekkingskracht door hun complete en diverse winkelaanbod en daarmee in de belangstelling staan van de grote retailketens, hadden de middelgrote steden van ons land het een stuk moeilijker. Uit cijfers van de NVM blijkt dat een meerderheid van de middelgrote steden het aanbod in de eerste zes maanden van 2016 juist zag toenemen.

Flexibele contracten NVM Business signaleert in de markt steeds meer vraag naar flexibele huurcontracten. Hoewel op de prime locaties en door de grote ketens nog wel vaak een standaard 5+5 contract wordt afgesloten, zijn huurcontracten met een beëindigingsoptie na 2 jaar ook in de grote steden meer regel dan uitzondering. Winkeliers zouden daarbij de mogelijkheid willen hebben contracten steeds met een jaar te verlengen, maar de huidige wetgeving stelt daar beperkingen aan. NVM Business pleit dan ook voor meer flexibiliteit in de wetgeving rondom de huur van winkelruimte, om zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de winkelier.

Daghoreca steeds belangrijker Doordat het aanbod op de winkelmarkt de afgelopen jaren is toegenomen en er minder vraag was van winkeliers is er in de winkelstraten meer ruimte ontstaan voor daghorecazaken, die dit gat invullen. In Tilburg hebben vele daghorecazaken een plekje gevonden. Daghoreca speelt daarmee een steeds belangrijker rol in het kernwinkelgebied, het versterkt de beleving en verhoogt de attractiviteit van een winkelgebied.

En de verhuurder? Die heeft liever koffie dan leegstand.

Lees hier het volledige artikel in regio business

Wilt u meer weten over de winkelmarkt in Tilburg? bel dan direct met Klotz Bedrijfshuisvesting of Rene Klotz of vul onderstaand contactformulier in: